Populära taggar

Hurtig effekt på sommerkroppen?

Vi vet alle at det ikke fins quick-fix for en kropp i forfall, men vi går alle i den fella en eller to ganger i livet. Det kan være fristende å gjøre ekstreme forsøk på å gå ned i vekt, men det i seg selv er ikke alltid sunt.

Men dersom man er desperat etter å gå ned i vekt, hva mener vi er den beste løsningen? Hva vil vi fokusere på og hvordan vil det gå? Det er litt som å finne tilbud på lensit, bare at her får du tipsene gratis. Nå skal vi se på hvilke metoder som er innenfor uten at det går på helsa løs.

Kutte ut søtsaker

Man skulle kanskje ikke tro det, men vi spiser mindre sukker i dag enn for 50 år siden. Men vi er likevel alt for stillesittende til at det har noen effekt. Dessuten er folk mer overvektig i dag enn da. Så hva gjør vi galt?

Det kan være lurt å kutte ut alle ekstra søtsaker for en stund. Dette vil ikke være en varig løsning, da vi over tid likevel får i oss sukker i maten vi spiser. Men nå snakker vi dem som virkelig får i seg mye søtt, i form av brus og smågodt. Alle kan klare seg uten disse sukkerbombene en måned eller to.

Vær mer aktiv

Vi nevnte det så vidt, men vi sitter alt for mye i ro i dag sammenlignet med tidligere. Og sitter du flere timer sammenhengende, så er det faktisk helseskadelig. Vær aktiv så mye som du klarer og gjør tingene med kraft. Skyv fra når du går, ta tåhev når du står, gå trapper, løp innimellom, løft armene mot himmelen og kjenn på frihetsfølelsen.

Sjekk din psykiske helse

Kanskje har du det ikke bra med deg selv. Det kan være mange årsaker til depresjon, og det kan gi deg tilleggs-skader. Kanskje du spiser mer fordi du kompenserer for noe du tenker på. Kanskje er det til og med fordi du får i deg for lite vitaminer. Ikke tro at det psykiske kan påvirke det fysiske og omvendt. Det henger alltid sammen.

Finn en aktivitet du liker

Spørsmålet om hva man skal trene dukker stadig opp. Men for å få effekt på kiloene, bør man gjøre noe som virker selv etter at du har trent. Det kan være lange sykkelturer eller intensive intervall. Da vil kroppen fortsette å forbruke av overskuddslagrene dine, som er lagret fett. Du vil gå ned til din ønskede sommerkropp.

Veien til lykke

Vi får hele tiden beskjed om at trening er viktig og veien til lykke, men hvorfor det egentlig? Hvorfor er trening så viktig, og hvorfor gir akkurat fysisk aktivitet oss lykke. Studie og forskning har vist at trening gir oss gode fordeler som påvirker vår psykiske og fysiske helse enormt mye. Studier har vist at trening også kan hjelpe deg med å skape nye og sunne vaner, men også slutte med gamle. Fysisk trening bidrar til å skape en sunn livsstil, som kommer til å gjøre det enklere å slutte og for eksempel røyke. Grunnen til det kommer av fysisk aktivitet gjør det mulig å redusere frist og trang.

Trening bidrar med å senke stress, angst og depresjon grunnet det bidrar med å produsere endorfiner. Endorfiner er en slags lykkehormoner som blir produsert i hjernen din og er med på å regulere humøret ditt. Dette hormonet bidrar med å gjør deg lykkeligere.

Trening forsterker musklene dine som bidrar med å forebygge alvorlige sykdommer som beinskjørhet, hjerte og karsykdommer og ulike kreftsykdommer. Trening bidrar til svært mange helsefordeler som å forbedre transport av oksygen, gjøre hjertet sunnere og sterkere, forbedrer blodsukkeret og insulinnivået.

Å trene regelmessig kommer til å endre hele livstilen din og gjør at hverdagslige ting som søvn blir mye bedre. Her kan du sove dypere og fortere. Grunnen til at søvnen blir bedre kommer av at det blir frigjort melatonin som er med på å regulere søvnrytme. Ikke nok med å sove bedre, så bidrar treningen med at den seksuelle atferden din blir bedre og mer energisk.

Det finnes mange treningsmetoder å gjennomføre for å få disse gode og mange fordelene, og 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag holder. Løping er en effektiv treningsmetode og bidrar til å redusere vekttap raskt, og det bidrar også med å forsterke immunforsvaret! Dersom du ønsker en treningsmetode som forsterker alle muskler og bein i kroppen, så bør du starte med svømming.

Hår og helse

En sunn og god kropp er for mange en forutsetning for å leve i harmoni med seg selv. Hva vi putter i oss og hvilket aktivitetsmønster vi har, spiller en stor rolle – ikke bare for utseendet, men også for helsen vår. Mange tenker på sammenhengen mellom kropp og livsstil, men har du noen gang tenkt på hvordan levesettet ditt påvirker håret ditt? Et sunt og velpleid hår kommer nemlig delvis innefra. Men heldigvis finnes det også eksterne hjelpemidler! Dette kan ekspertene hos www.nordichair.com alt om. De er en ledende hårklinikk innen PRP og hårtransplantasjon, og har lang erfaring i å hjelpe deg i veien mot en tykkere manke.

Sunnhet kommer innefra

Men hvordan kan du så vedlikeholde manken din? Kosthold kan hjelpe deg på veien. Gjennom å spise et sunt og variert kosthold, rikt på viktige vitaminer og mineraler, kan du hjelpe til ved å tilføre kroppen de riktige byggestenene som trengs for et sunt og sterkt hår. Rikelig vanninntak er også viktig, spesielt for å forebygge tørt hår, samt tørr hud.

Sunne fettsyrer kan også spille en viktig rolle for håret ditt. Tenk på omega 3 og andre fettsyrer som smøreoljer som jobber innefra og som gjør underverker for både hår og hud! Fet fisk, olivenolje og nøtter er alle gode kilder til sunne fettsyrer. I tillegg gjør disse ingrediensene underverker for både hjertet og hjernen. Vinn-vinn-vinn!

Ytre faktorer

En annen viktig ting å tenke på, er ytre faktorer som for eksempel tørr luft og kulde. Dersom du er mye utendørs om vinteren, for eksempel i alpinbakken, er det lurt å tenke på hvordan du behandler håret ditt underveis og i etterkant. Beskytt gjerne håret fra kulden, unngå å gå ut med fuktig hår i vintermånedene, og tilfør fuktighet gjennom for eksempel en god hårmaske.

Et nyttig tips dersom du er spesielt plaget med tørt hår (og tørr hud) kan være å prøve en luftfukter. Denne øker luftfuktigheten i lufta hjemme, og kan være gull verdt i vintermånedene, der lufta ute er tørr og der lufta inne også tørkes ut gjennom oppvarming. Spesielt vedfyring kan bidra til å tørke ut lufta i hjemmet, og er du en av mange nordmenn som fyrer flittig om vinteren, kan dette være aktuelt for deg.

Stress ned

Stress er også en ytre faktor som kan være ødeleggende for en sterk hårmanke. Stress kan føre til håravfall, der håret kan falle av i “dotter” over tid. Dette høres kanskje noe ekstremt ut, men kan i aller høyeste grad skje den beste. Tenk derfor over hvordan livsstilen din påvirker helsen til håret ditt. Kanskje kan det være verdt å roe ned i hverdagen for å unngå at stresshormonene får løpe løpsk?

Kosmetiikk og aktivitet

De “gode-gamle-dager” hadde et annet syn på lek og barn enn i dag. Vi “bodde” ute, og lekte politi-og-røvere, bro-bro-brille, hoppet-strikk, og lekte boksen-går. Det var aldri kjedelige øyeblikk, og vi var ikke stillesittende. Hoppetau var populært, kappet-land, og vi elsket klinkekule kasting.

Hva kan kroppen gjøre?

Kroppen er et fint instrument som fortjener det beste for å virke best. Muskelmasse er viktig, og kroppen trenger aktivitet hver dag. Av og til ønsker vi kanskje å endre litt på bryster, eller rumpen. Er vi ikke helt fornøyd, kan det bli bedre med Motiva som er kunnskapsrike og har topp veiledere. Motiva tar selvtillit og følelser på alvor for best liv. Moitiva kan hjelpe deg med å innfri drømmer du har om et bedre utseende. Kroppsbilde er viktig, og det er ikke alltid godt kosthold og aktivitet hjelper nok. Motiva har sikre teknolgiske løsninger som optimaliserer inngrepene de gjør.

Lek og aktivitet slik Arne Næss var opptatt av.

Barn og voksne

Å vokse opp med sunne ideer for å ivareta kroppen er det viktig med aktivitet. Alle kroppsdeler kan ikke innfris med trening og kosthold. Motiva kan enkelt hjelpe med kvalifiserte og erfarne leger. Samtidig er gode stunder med lek og moro i oppveksten verdifulle for å lære hvor viktig aktivitet er. Det er mange gevinster. Vi var som barn og unge opptatt av masse! Lek og aktivitet må ikke alltid være organisert idrett. Uvurderlig “trening” kan vi få gjennom lek. Her er masse aktiviteter for alle.

  • Høl-i-hatten.Populær og morsom lek. En personer Ballkaster, og de andre stiller opp på rekke. Ballkasteren tenker på et hemmelig ord, la oss si et dyr. Ballen kastes til førstemann, og Ballkasteren sier “Jeg tenker på et ord som begynner på H”. Førstemann gjetter, og er det feil, sier Ballkasteren “Høl-i-hatten”, og ballen kastes til nestemann. Er ordet riktig kaster Ballkasteren ballen opp i lufta og sier “Høl-i-hatten, Ole”. Ole gjettet korrekt, og Ballkasteren løper så langt som mulig til Ole sier “Har’n”, og har fanget ballen. Ole tar tre kjemepsteg mot  Ballkasteren. Ballkasteren former ring-med-armene, og Ole prøver å kaste ballen oppi “ringen-av-armer”. Klarer Ole dette blir han Ballkasteren, og nytt hemmelig ord må gjettes. Husker du disse lekene fra “gamle dager”?

Andre leker er “brennball, gjemsel, kaste-5-øring-på-streken, hoppe paradis, titten-på-hjørnet” og flere. All lekingen holdt oss aktive og vi hadde flott tid med venner. Lek er viktig for god helse. 

Hva bør jeg trene?

Det er vanskelig å vite hva slags trening man faktisk bør gjøre, og i denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på trening du bør prøve!

Gå eller løpe

Det å begynne med løping kan virke som et stort steg for mange. Heldigvis kan du blande det å gå sammen med å ta noen løpeøkter. Hvis du bare foretrekker å gå, så anbefaler vi deg å gå i ulendt terreng. Det er absolutt godt for både kropp og sjel. Mange liker å løpe langt, mens andre liker å løpe fort. Her finnes det en rekke alternativer som du kan prøve deg på. Kanskje du vil løpe opp Stoltzen eller kanskje du vil prøve deg på intervalltrening?

Svømming

Det å svømme er en av de beste formene for trening, ettersom man får trent absolutt hele kroppen. Vi anbefaler deg å prøve ut svømming i din lokale svømmehall, men det å svømme ute er også givende. Det kan være litt vanskeligere å få målt distanse utendørs, men det gir deg en naturopplevelse med på kjøpet.

Sykling

Dette er en aktivitet mange liker og som mange bruker dagligdags. Dette fordi det blir mer og mer populært å bruke sykkel som fremkomstmiddel. Kanskje det er noe du allerede har begynt med? Det å sykle gir deg frisk luft og en følelse av å virkelig jobbe på. Det er en grunn til at sykkelferie er så utrolig populært!

Crossfit

For mange er dette den ultimate treningsformen. Den er intens og den går fort. Det handler ofte om sirkeltrening. Mange mener også at dette er en egen livsstil. Det som også er spennende er at du garantert kommer til å få nye venner hvis du begynner med crossfit, fordi det er veldig sosialt.

Kanskje du blir så inspirert at du vil åpne ditt eget treningssenter? Da kan det jo være at et greit og billig forbrukslån kan være noe for deg.

Det er jo selvsagt ikke noe fasitsvar på hva det du bør trene, men vi er sikker på at du greier å finne svaret selv. Du vet selv best hva det er du liker og hva det er du ønsker å bedrive? Vi håper at vi har gitt deg noen ideer til hva det er du kan prøve ut. Det å prøve nye ting gjør at du kanskje finner en treningsform du ikke visste at du likte?

Lykke til på veien!

Tips til sommertreningen!

Vi får hele tiden beskjed om at fysisk aktivitet er meget viktig for helsen vår. Denne informasjonen får vi fra både sosiale medier, bøker, magasiner, og til og med nyheter. Men hvorfor er fysisk aktivitet så viktig, og hva er egentlig forskjellen på en aktiv og inaktiv kropp?

Det er mange forskjeller på en aktiv og inaktiv kropp, disse forskjellene er både indre og ytre. Vi er skapt for å være i bevegelse, for da holder vi oss friske. Bevegelsen vår har mye å si for immunforsvaret vårt, samt celleåndingen vår.

Aktiv kropp

Fysisk aktivitet er den eneste kuren som kan gi deg et lengre og friskere liv. Fysisk aktivitet har mange fordeler ved seg, ikke nok med at det styrker deg og gir deg økt energi, det forsterker også din mentale helse og humør. Undersøkelse har visst at fysisk aktive mennesker trives bedre i livet enn inaktive mennesker, dette kommer av at hjernen produserer enzymer under aktivitet. Enzymer er en type lykkehormoner.

Inaktiv kropp

Å være inaktiv vil føre til mange risikofaktorer. Konsekvensene kan være store som type 2-diabetes eller hjerte- og karsykdommer. Risikoene kan også være milde som dårlig kondisjon eller dårlig utholdenhet. Å være inaktiv blir ofte regnet som fremtidens store helseutfordring. Undersøkelse viser at drøye 60 % av tiden vår blir brukt til sittestilling. Å være inaktiv fører til en rekke problemer som folk ikke er klar over, dette angriper oss både fysisk og psykisk. Når vi ikke beveger på kroppen så vil vi føle oss mer nedfor, triste og stresset.

Hold deg aktiv!

Å holde seg aktiv handler ikke om å jogge i flere kilometer eller å løfte tunge vekter, det handler i prinsipp om å bevege på kroppen. Med partyking.no så kan du handle alt det du trenger for sommertreningen din!

Hva slags treningstøy bør jeg ha?

I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på hva slags treningstøy det kan være nyttig å ha!

Hva trenger jeg?

Hvis du har et barn som skal begynne på fotball, kan det lønne seg å sjekke hva de trenger der.

Hvis du skal begynne å svømme, kan det lønne seg å skaffe en ny badedrakt eller shorts. Kanskje du skal følge disse tipsene her også?

Uansett hva det er du trenger så trenger du mest sannsynlig et godt par med sko. Dette anbefaler vi deg å sjekke godt før du går til innkjøp av.

Det er jo opp til hver enkelt å finne ut av hva slags treningstøy de bør ha, men avhengig av hvilken sport eller aktivitet du begir deg ut på, er det ofte ting som er anbefalt å ha. Uansett, så kan det være praktisk å starte med standard treningsklær fra for eksempel https://www.aimn.com/no/ som tilbyr en rekke gode pakker.

Hva kan jeg kjøpe brukt?

Vi anbefaler vanligvis ikke å kjøpe treningstøy brukt, men når det kommer til utstyr, kan det faktisk lønne seg å kjøpe brukt. Dette fordi mange går til innkjøp av masse utstyr før de skjønner at denne typen trening ikke er noe for dem.

Derfor anbefaler vi deg alltid å titte innom ulike forum og nettsider for å se om du kan få baller, kanoer eller vekter til en billig penge. Vi lover deg at her er det penger å spare.

Hva trenger jeg egentlig?

Det er jo som sagt helt opp til deg. Det vi mener er at du trenger et gode par sko og et standard antrekk å trene i. Hvis du får ekstra motivasjon av å trene i litt moderne og hipt utstyr, hvorfor ikke investere litt penger i nettopp det?

Å trene seg til bedre helse

Det å følge et fast treningsprogram vil ikke bare gi deg en mer veldreid, sterkere kropp. Trening vil også føre til at både den psykiske og den fysiske helsen din blir bedre. Fysisk sett vil trening bidra til et mer balansert kolesterolnivå. Det vil styrke hjertemuskelen din, og treningen vil også ha positiv effekt på blodtrykket ditt. De mentale og fysiske fordelene du høster av det å regelmessig bevege deg vil resultere i at du sover bedre, er mer konsentrert når du utfører oppgaver og at du lettere klarer å takle utfordringene en stresset hverdag kan by på.

Tren med vekter

Det finnes mange forskjellige måter å trene på, her må du nesten prøve ut noen av de mange alternativene og selv finne noe du kan tenke deg å drive med. Det som imidlertid er viktig å huske på, er at jo eldre man blir, jo viktigere er det å trene styrketrening. Muskulaturen svekkes etter som årene går, og for å kunne holde ved like muskel massen og sørge for at alle kroppens ledd får den støtten de har behov for, er styrketrening Alfa og Omega. Ikke vær redd for å løfte tungt, du skal slite. En huskeregel er at hvis du klarer mer enn ti repetisjoner på øvelsene du utfører, så er vektene for lette.

Bruk fantasien

En annen måte å flette inn trening i hverdagen på, er å gi seg selv utfordringer i form av repetisjoner. En kan være at «i dag skal jeg gjøre knebøy» og så fordele øvelsene utover dagen. Gjerne ikke når man står i en folkemengde og venter på bussen, eller når man dytter rundt på handlevognen midt i et kjøpesenter. Når det gjelder koordinasjonen kan det også by på problemer å gjøre knebøy når man børster håret Nordic Hair eller pusser tennene. Men ellers, når man er hjemme og muligheten byr seg, er dette en rask og grei måte å trene på hvis du ikke finner tid til, eller har lyst til å trene på et helsestudio.

Utforske nye treningsformer

En annen treningsform som til nå har fått heller lite oppmerksomhet i Norge, er golf. Å spille golf er helt unikt på treningsfronten, i og med at dette er noe du kan fortsette med lenge etter at du har blitt pensjonist. Golfsporten er i så måte helt ulik mange andre former for sport, der hovedgruppen av utøverne ligger i nedre sjikt, aldersmessig.

Det er uansett viktig å huske på at all bevegelse vil gi deg en treningseffekt. Du kan ta trappene der du ellers pleide å ta heisen, for eksempel. Eller du kan sette på favorittsangen din og ta deg en dans. Mulighetene er mange, effekten er stor. Det viktigste er imidlertid å komme seg opp av sofaen og bevege seg, og deretter gjøre det til en vane.

Forbered deg på vintersesongen

Vinteren nærmer seg, og mange begynner å finne fram ski og staver fra boden. Snart er det nok snø i Nord-Norge til å gå langrenn og i fjellet, og om en måned eller to er det fine forhold også i Sør-Norge. I høyfjellet kom snøen veldig brått allerede i midten av september, og det er et godt tegn for årets sesong på i de forskjellige alpinsentrene og høyfjellshotellene.

Tren deg opp igjen

Hvilken sport du foretrekker på vinteren bestemmer hvilken type trening du bør drive med på vår, sommer og høst. For slalåmkjørere er for eksempel rulleski ideelt, for man trener de samme musklene som i alpinbakken. Det samme gjelder for langrennsski, både skøyting og klassisk. Uansett er all form for trening nyttig for å forebygge skader gjennom sesongen av alpint, langrennsski, fjellski og snowboard. Kondisjon er viktig for å forebyge hjerteproblemer. Styrke er nødvendig for å styrke balansen, og sterkere muskler hjelper knær og ankler og holde seg stødige. Det er spesielt viktig å forebygge skader rundt leddene, og dette gjør man ved å styrke musklene som under, over og langs leddene. Sener er like viktig å passe på, og man forebygger eventuelle skader og slitasjer på samme måte.

Sjekk utstyret fra i fjor

Når du er godt i gang med treninga for å være i topp form under sesongen som kommer, bør du ta en titt på utstyret som står i bua. Det er ikke mye som er like irriterende som å nesten være klar til å pakke i bilen for å kjøre til fjellet, for så å oppdage at man ikke har husket å skaffe nye bindinger etter at du ødela bindinga på høyreskia forrige vinter. Profesjonelt skiutstyr er ikke billig, men heldigvis er det ment å være i flere år. For å ha råd til egen hytte eller leie av en, og nytt utstyr til sporten din, kan du se på https://www.centum.no for å finne ut hvilke lån som passer dine behov. Du kan spare mye tid på å gå gjennom ditt og familiens utstyr lenge før du skal ut i bakken eller løypa. Kanskje har også barna dine vokst litt fra i fjor, og dermed må man kjøpe inn for eksempel nye staver.

Husk flere skift

Noe som er nesten like viktig som å ha alle skiene og stavene i orden, er klærne du har fra tærne til hodet. Hvis man fryser er nesten hele opplevelsen ødelagt, for man kan ikke holde ut lenge med kalde fingre og tær, det er i alle fall ikke veldig bra for helsa. Hansker og votter som er spesielt ment for snowboard og slalåm er viktig å ha, og det er ofte disse delene av utstyret som blir slitt fortest. Ikke reis avgårde med votter med hull i, og dette er desto viktigere om du er ansvarlig for å pakke for noen andre i familien. Husk å ta med flere sett med ullundertøy hvis du har tenkt å trene tungt slik at du kan skifte når det blir vått av svette.

Viktigheten av trening

Det å trene er viktig, det vet alle. Eller alle bør vite det, men det virker som om visse glemmer det og passer ikke på seg selv. Det er en tabbe, spesielt i en tid som vi lever i, som har gjort oss mer inaktive enn tidligere, og som øker farene for ulike sykdommer relaterte til fedme og andre typer av plager. Det å holde seg i form har veldig mange fordeler, som de aller fleste vet. Det styrker til og med immunsystemet, og hindrer at du får influensaen like ofte som du har fått tidligere. Det er ikke helt sikkert og det er individuelt, men trening er bra for alle, det er hevet over enhver tvil.

Det som er et problem for mange dog er at mange har urealistiske forventninger til hva treningen skal gi de, og hvordan man kommer til endemålet. Spesielt om de følger ulike fitnessmodeller på Instagram og andre sosiale medier. Alle kan få de typene av kropper man ser der, men de menneskene som gjør det, tjener som oftest penger på det, og de har tiden tilgjengelig til å gjøre det. Om du er en mor til tre, som også jobber, så er det naturlig at man ikke får den samme kroppen som en 20 åring som har dette som en livsstil, og som ikke har noe annet å gjøre. Det er ingen kritikk av foreldre altså, fordi det de gjør er langt viktigere enn å få en bedre rumpe, eller flatere mage. Selv om mange også vil ha det. Det å være en foreldrer bidrar faktisk noe til samfunnet, mens en rumpemodell vel, kanskje ikke så mye!

Så poenget her er ikke at man skal ta det til det ekstreme, men at man skal være i bevegelse, mosjon, som man pleide å si før. Det er det de aller fleste leger anbefaler når de møter pasienter med visse problem, som ikke har noen løsning, annen en det å trene. Gjør man det på den riktige måten så får man raskt resultat, og det beste av alt er at man føler seg bedre om seg selv. Man har gjort seg fortjent til den gode følelsen det gir, og det er faktisk en utrolig deilig følelse. Ofte så handler det faktisk ikke bare om trening og mosjon heller. Det kan være vel så viktig å spise riktig, slik at man passer på at kroppen får i seg de tingene som den faktisk behøver og har godt av og få ned kolesterolet, som er viktig. Det er bare synd at det finnes så mange andre alternativ.

Om du har trent noen gang i livet, så vet du hva vi prater om, og om du er i tvil, bare prøv en eneste gang!

meeta